I forbindelse med Road Racing Fyns
forårstræning i Rijeka skulle jeg med som tidtager. Når jeg alligevel skulle
så langt syntes jeg det ville være en god anledning til at se noget mere af
Balkan, som det ser ud i dag. Det blev så til en tur gennem Slovenien,
Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro, Serbien, Vojvodina, og hjem gennem
Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet.
Det blev fredag eftermiddag inden jeg
kom at sted, så jeg gjorde holdt allerede på Etap
hotellet ved Kassel i tide til at nyde en bedsteborgerlig middag på et nærliggende
værtshus. Dagens ret bestod af syv slags pølse til forret; kål, brattwurst,
stegt blodpølse og finker til hovedret.
Uden om køen
Lørdag strammede trafikken til. De sydtyske skoler holder nemlig lukket i
ugen op til påske, og de nordtyske i den følgende uge. Samtidig med min tur
til Balkan ville alle bayrere til Alperne eller til Middelhavet. For at undgå
300 km kø drejede jeg ved Nürnberg af mod Passau og Linz. I stedet for at køre
gennem Østrig via Villac tog jeg så via Graz. Der er vist ikke stor forskel på
afstanden og så var jeg kørende hele tiden.
Slovenien
er kendt for at have noget af Europas billigste dieselolie, så jeg tankede op i
Maribor. En ulempe ved min rejserute var at jeg ikke kom gennem Europas
hyggeligste hovedstad Ljubljana. Nå, men i stedet gjorde jeg holdt ved et
motorcykelhotel, Pansion Bibi, lidt nord for Zagreb, hovedstaden i
Kroatien. Slyngelstuen er
prydet med talrige pokaler og fotos fra mc-løb. Også nogle tyske arrangører
af motorcykelture har stedet med i deres rejseplaner. Et pænt hotel med
rimelige priser, og den stadige pludren fra naboens kalkuner var såmænd meget
hyggelig.
Så skoven springe ud
Søndag morgen tog jeg en tur igennem Zagreb. Tag dig i agt for sporvognene,
de kan komme lidt tæt på i bymidtens gamle og ikke alt for brede gader. Det er
en flot by som man nok kunne bruge noget tid på. Uden at være ekspert på
arkitektur vil jeg sige Zagrebs forstæder er et eksempel på
den mest vellykkede kommunistiske ”Bauhaus” byplanlægning. Det ser
ret pænt ud. Længere ude kommer man til den nyeste tids rædsler af indkøbscentre
som omkranser alle storbyer.
Fra
Zagreb kørte jeg ad motorvejen til Karlovac. Ved ankomsten var byens borgere
optaget af at gå syngende gennem gaderne med palmegrene i anledning af Palmesøndag.
Karlovac er den nordligste af de byer som blev ramt af krigen i
1990’erne. Dog kun de sydlige forstæder ned mod Bosnien. Det betyder at man
nu har byens pæneste huse der. Dog er der endnu enkelte ruiner hvor man kan se
spor af beskydning med svære automatvåben.
Jeg kørte nu ad den gamle vej over
bjergene mod Rijeka. Den er dobbelt så lang som motorvejen, men en del kønnere.
Foråret var ved min ankomst ikke så langt fremme som i Danmark. Mens jeg sad
og nød frokosten på en terrasse over Dobra floden så jeg skoven blive stadig
grønnere.
Stævnet ved Rijeka
Mandag
morgen mødte jeg på banen kl. 06.30. Vi fik strikket ledningerne til
tidtagningen sammen, fik skrevet deltageren ind i systemet og så var vi stort
set klar til fra klokken 9.00 at levere en tidtagningsliste hver ½ time i de
kommende fire dage. En del italienere og tysktalende ville godt være med, men
de trak sig da de så det fugtige vejr som varede ved indtil det blev rigtigt
godt den sidste dag. Ellers skete
der det mærkelige at kørerne ved slutningen af de fire dage gik rundt og gav hånd
til officials og takkede for et godt afviklet stævne. De bliver nu mærkelige
de kørere!
Calamari – 10-armet blæksprutte
Under tidtagningen havde jeg nogle gode dage med Jørn From som kunne fortælle
en masse om at få olie og gas op fra det dybe vand. Han fik mig også lært at
spise calamari. Det er en herrespise, og det har den gode egenskab at sidder der
nogle danskere og brokker sig ved. bordet ved siden af, så skal man bare
bestille calamari. Sådan en ti-armet blæksprutte skal nok få andre danskere
til at flytte et par borde længere væk.
Ikke mange spor af krigen
Langfredag
fortsatte jeg ned langs kysten i retning af mit mål den gamle romerske by Kotor
i Montenegro. Landet og den lange skærgård som ligger ude i Adriaterhavet hører
til verdens smukkeste syn – når man kommer til Montenegro bliver det så kønt
at det dårligt er til at holde ud. Det meste af vejen går gennem Kroatien, der
ligger som en kæmpe hestesko omkring meget af det gamle Jugoslavien. De første
100 km fra Rijeka er som en stenørken med sin egen skønhed; derefter begynder
landskabet at tage stadig nye former og bliver stykke for stykke mere
imponerende jo længere man kommer mod syd.
I det nordlige Dalmatien er der mængder af marinaer med tusinder af både som man kan forestille sig delvist tilhører velstående italiensk og tysktalende mennesker.
Lidt inde i landet er man begyndt at
bygge motorvej fra Zagreb hele vejen gennem Kroatien til Montenegro. Dele af den
er færdige, men jeg valgte nu at køre hele vejen langs kysten. Kystvejen har
uendeligt mange sving, stigninger og fald. Vejen er fin og stort set sikret mod
stenskred, så på trods af besværligheder i terrænet kunne jeg som gennemsnit
over hele dagen køre 65 km/t.
Jeg så ikke mange tegn på krigen som
foregik i 1990’erne. De spor vil man nok se flest af inde i
Bosnien-Hercegovina som i dag er opdelt i tre zoner hvoraf de to er besat af SFOR. Omkring den kroatiske storby Zadar var der dog en del ruiner som kunne se
ud til at være resultatet af artilleribeskydning. I dag virker Kroatien ellers
som et moderne velfungerende land som godt kunne være modent til at komme med i
EU.
I
den sydligste del af det nordlige Dalmatien ligger der et stort lavland som strækker
sig ind i Bosnien-Hercegovina omkring floden Neretva. Her er der på meget store
arealer et deltalandbrug som jeg ikke har set magen til. Mængder af små
parceller som er omkranset af smalle kanaler hvor bønderne stager sig frem i små
både. Det ser ud til at være så frugtbart som paradisets have. Der er en
frodighed uden lige; men det egner sig nok ikke til moderne drift hvor alt helst
skalle kunne overkommes fra en traktor. Denne form for landbrug findes også
langs floder i Montenegro, blot i mindre format.
Kroatiens
kystlinie er mod syd delt i Nord- og Syd-Dalmatien.
På en strækning af ca. 10
km har Bosnien-Hercegovina
nemlig kystlinen. Under en kraftig slagregn mistede jeg lysten til at køre
videre så da jeg i Bosnien-Hercegovina så et hotel, Villa
Matic, trak jeg i rattet og kom
ind på et dejligt sted med udsigt over en lille fjord og til fiskerbyen som lå
under hotellet. Der er mange som siger at Grappa smager bedre end Slivovits, og
jeg har givet dem alle ret. Som den eneste gæst på hotellet blev jeg meget
forkælet. Tjeneren hældte en stribe af snapse op. Så kunne jeg selv sige
hvilken jeg helst ville have. Jeg blev meget forbløffet. I
Bosnien-Hercegovina kan de faktisk lave nogle grappa lignende drikke af høj
standard. Deres hvide vine behøver man heller ikke at pege fingre af. Det er
ellers et land som ikke har det for let. Terrænet er svært fremkommeligt for
samfærdsel, og fra jugoslavisk tid havde man i dette land kun militær
produktion, så alt skal bygges op fra grunden.
"Kommunistisk" grænsebetjent
Kysten af det sydlige Dalmatien er endnu skønnere end det nordlige, men her er
lidt mere øde og lystbådehavnene er her nede afløst af mange fiskefarme.
Sikkert alt for mange.
Efter
et par timers kørsel hvor jeg passerede Dubrovnik på den højtliggende vej nåede
jeg Montenegro som sammen med Serbien er det tiloversblevne Jugoslavien.
Ved grænsen blev bilerne ledt ned i en gammel kommunistisk vandgrav, som dog
var uden vand. Dem foran mig havde nogle andre rejsende problemer med at få lov
til at komme videre. Da en betjent kom hen til mig kunne jeg straks høre at han
var kommunistisk skolet – og så bliver det jo let. Kommunister sætter pris på
høflighed som jo ellers er noget især for danskere mangler i sproget, men jeg
indledte med at sige goddag til ham på hans eget sprog: - dobrii deen. Så
sagde han: - Passport, papier, green card. Det fik han i nævnte rækkefølge og
i løbet af 20 sekunder var jeg igennem kontrollen. Sværere behøver det ikke
at være, men for den dårligt forberedte kan det blive meget drilagtigt at
passere sådan et sted..
Kotor-fjorden
Kotor har siden oldtiden været et befæstet støttepunkt for romerne og siden
venezianerne. Fjorden som forgrener sig omkring byen omgivet af høje
klippesider er et prægtigt skue. Selve byen bag de svære mure er fortsat
beboet og meget levende. Da byen søges af mængder af turister er her selvfølgelig
forretninger, restauranter og mange små beværtninger.
Det er lidt løjerligt at gå i de tusinde år gamle stræder og så når man træder
ind i Café Cæsar at møde et moderne miljø fyldt med skærme i væggene og
funklende blankt metal, alligevel er det holdt i en klassisk stil med vægt på
kvalitet så det virker rigtigt. På en måde er det også et tegn på at byen i
dag er levende som for to tusinde år siden. I den ortodokse kirke var der stor
søgning i anledning af påsken.
De store hoteller lige
ved Kotor så dyre ud, og da andre medlemmer af Traps Kultur Klub tidligere er
blevet skræmt at prisen her valgte jeg at køre lidt rundt i fjordens arme. I
den lille fiskerby Tivat fandt jeg et hyggeligt lille familiedrevet hotel lige
ud til marinaen. Der var fyret op i den udendørs kamin hvor et lam og en lille
gris lystigt snurrede rundt. Så jeg syntes det var et godt sted at blive i et
par dage.
Montenegro
Montenegro har til forskel fra Serbien indført EURO som gangbar mønt og
det latinske alfabet som standard. Ved kysten ved kysten ser man at økonomien
nok er lidt svagere end i oppe i Kroatien, men standarden på folks levevilkår
ser ikke så dårlig ud. Man ser også at der kommer EU penge til at udbedre de
nedstyrtningstruede dele af vejen langs kysten.
For
31 år siden var jeg over en lille og meget skøn vej fra Titograd som i dag
hedder Podgorica og er landets hovedstad. På grund af de nuværende forhold
valgte jeg at køre ad den bredeste vej og tog ned til Petrovac for at starte
turen over bjergene mod Beograd derfra. Fra bjerget over Petrovac er der en
enestående skøn udsigt over kysten og havet. Men nu begyndte udfordringerne
med hensyn til vanskelig farbar vej.
Når man kommer ind i landet begynder
man at se boliger i en sørgelig tilstand og en forfærdelig uorden med skrot og
skrammel omkring boligerne og langs vejen. Det ser ud til at mange har forladt
området med dets stenede marker. Vejen begynder at blive hullet. Man møder nu
hestevogne, ældre damer som går på græs med én ko eller mænd som går på
græs med nogle ganske få geder eller får. Helt inde i hovedstaden møder man
mennesker som bruger vejrabatter og offentlige arealer til græsning af husdyr.
Man kan blive trist ved synet af de udhungrede heste med
elendigt seletøj som trækker vogne. Inde i Podgorica viser der sig også tiggende unge sigøjnere
som færdes frygtløst ude i trafikken.
Serbien
Når man kommer ind i Serbien bliver det rigtigt rodet. Dels er der ingen
der rydder op, teksten på vejskiltene begynder også at ligne den i Rusland,
for de slaviske sprog har fra gammel tid hvert sit kyrilske skriftsprog. I
modsætning til andre har serberne bevaret deres. I
blandt er der dog også på nogle af skiltene latinske bogstaver, så det er
ikke så galt som det kan lyde. Dog er der det problem at det er populært at
overmale vejskilte og hvor det er muligt at dreje dem i en misvisende retning.
Ved grænsen Montenegro/Serbien var der en let paskontrol. I dette
hjørne af landet som ikke er langt fra Kosovo står der en politimand på hvert
gadehjørne. Jeg blev standset en enkelt gang for bagagekontrol. Da
politimanden hurtigt blev af den overbevisning at jeg ikke medbragte farlige
ting fik jeg lov til at fortsætte.
På
de stejle og krogede veje gennem de savtakkede bjerge i Serbien slider de tunge
lastbiler enormt på vejene. Ikke mindst om sommeren når asfalten bliver
flydende og senere sætter sig igen. Det vil sige at du i svingene møder meget dybe sporriller, som små
vejgrøfter. Der er grund til at advare mod stivnede søer af asfalt som bliver
spejlglatte i regn; mængder af nedstyrtede sten på vejbanen, nogle så store
som kampesten. Man lærer sig hurtigt så vidt muligt at udnytte begge vejbaner
for at undgå de dybeste huller og for at redde hjul og undervogn udenom de største
sten.
I det gamle Jugoslavien holder hundene ikke deres herrer i snor. I sær på bjergvejene kommer hundene i vanskeligheder. De kan ikke flygte op ad de stejle fjeldsider og et hop ud over afgrunden virker heller ikke indbydende, så på disse veje ender mangt et hundeliv ved nærkontakt med en bil.
De 300 km igennem bjergene varede sekstimers uafbrudt kørsel. Når man kommer ud af bjergene er vejene luvslidte og hullede; men dog meget bedre, så de sidste 200 km mod Beograd kunne køres på 2½ time.
Beograd
Hotel
ERA I SIN i Beograd kunne jeg
ikke forlige mig med. Der lød hele natten en kraftig muzak fra badeværelset.
En af de koreanske torturmaskiner, kaldet klimaanlæg, der findes nu på mange
hotelværelser, var særlig slem. Det var programmeret til at blæse så snart
den udmattede rejsende truede med at falde i søvn. Nå, men det var alligevel
ikke til at sove for muzakken. Der var også et avanceret bruse/massageanlæg
som det ikke lykkedes af få til at fungere uden risiko for at blive skoldet.
Det havde været regnvejr på hele
turen, men i Beograd blev det seriøst og der blev advaret mod oversvømmelser.
Inde i centrum af den gamle by var der en herlig trængsel med lastbiler og
sporvogne. Det løber noget lettere i det nye Beograd på den nordlige side af
Donau. Her er en særdeles stor park omkring et krigsmonument ned til Donau. Det
var ved Beograd 1. verdenskrig blev skudt ind af en østrigsk kaptajn i august
1918. Det skulle bare have været en af de sædvanlige krige som Donau-landene
havde holdt så mange af her, men det gik jo desværre anderledes. I det nye
Beograd ligger regeringsbygninger, koncernernes hovedkvarterer og mastodontiske
boligområder som bindes med 6 og 8 sporede bulevarder samt sporveje. Vollsmose
og Gellerup-planen ville ikke fylde meget her.
Hvor tyrkens hest har trådt…
Nord
for Beograd kommer man ind i Vojvodina. En del af den ungarske Puszta den
store frugtbare slette som rækker 500 km op mod Tatra-bjergene. Området hører
til Serbien, men er befolket med katolske ungarer. Det er lidt mærkeligt, for
med et ophører svineri og uorden. Området er tydeligvis også mere velstående
med et mere lønsomt landbrug på næsten endeløse marker. Som på hele
pusztaen drives markerne med sædeskifte. En kultur står kun i et bælte med en
bredde på 50 – 100 meter. Så kommer en anden kultur. Det er helt anderledes
end de monokulturer man støder på i Tjekkiet, Tyskland og i de nordiske lande.
I skolen lærte jeg at dette område skulle være blevet gjort ufrugtbart af
tyrkerne. Hvis det var rigtigt, så gælder det ikke mere, for man ser sjældent
mere frodig planteavl end på pusztaen. Landevejen ligger højt på et dige. Det
vil sige at trafikken kører nogenlunde tørskoet, men sidegaderne og til dels
husene i landsbyerne står under vand når det regner, hvilket det gjorde til
gavns. Vejen krydser ofte ubevogtede jernbaneoverskæringer. I Vojvodina var de
alle tilgroet af græs og virkede til at være ude af drift. Enkelte steder stod
skiltene der endnu selvom skinnerne var taget op af vejbanen.
Pas på toget
I Ungarn blev det helt anderledes; der
er alle jernbaner i høj grad aktive. Vanen tro kørte jeg letsindigt over
skinnerne. Da jeg så op ad sporet kom ekspressen brusende på en kilometers
afstand. Derefter begyndte jeg at se mig bedre for.
I Ungarn er der rigtigt gang i den. Folk har travlt med at sætte deres huse og byer i fineste stand op til medlemskabet den 1. maj 2004. De har også travlt med at arbejde for landets velstand. Travlheden ses også på landevejene hvor hastighedsbegrænsningen gerne overskrides med 50%. I Ungarn sås ingen politifolk på vejene. Efter det triste Serbien et var det prægtigt syn med nymalede byer i Ungarn. Mange byer har en tæt plantet allé omkring hovedgaden og den stod ofte i en pragt med blomstrende træer. Oversvømmelse af sidegaderne var ikke så markante i Ungarn som i Serbien. Og sikke dog en flot planteavl man så derude på landet.
- Det bliver den mest vidunderlige dag i mit liv, meddelte kromanden mig. – Vi har lidt under kommunismen, men nu den 1. maj bliver vi igen forenet med vort broderland Østrig fra det gamle dobbeltmonarki som medlemmer af EU. Derefter blev han lidt trist og fortalte at vi også måtte tænke på det ungarske folk bag grænsen til Rumænien i Transsylvanien - eller på tysk Sieben Bürge, Danmarks gamle allierede fra 30 årskrigen.. Den skønne by Brassói har i tusinde år været ungarsk, men er nu på den forkerte side af grænsen. Brassói eller Kronenstadt som den også skulle hedde var kendt for en særlig måde at tilberede svinemørbrad på. Og den ret skulle jeg trakteres med ledsaget af en halvtør Tokaj vin.
I hvert fald på dette sted, Hotel Angela, var det ungarske køkken fuldt af finesse, værelset var også turens flotteste. Rigeligt rummelig og flot udstyret med matchende tekstiler på møbler og vægge, og som gardiner.
Vinen havde været fortrinlig så næste dag satte jeg kursen mod Tokaj for at opkøbe sidste års høst.
Ved Tokaj så jeg for første gang en
bakke i Ungarn. Tokaj er virkeligt Ungarns langt ude på landet. Efter et par
timers anstrengelser med de lokale fik jeg et par flasker i bagagerummet. Man er
altså ude på landet i Tokaj.
Hastighedsbøde
Når man lige har været gennem det
frodige Ungarn med de store vider og landsbyer med enfamiliehuse er det en omvæltning
at komme til Slovakiet. Her drejer det sig ensidigt om industriel produktion og
arbejderboliger i skyhøje tårne. Landet op mod Tatra-bjergene er kuperet
hvilket får højhusene til at se endnu mere voldsomme ud. Jeg havde end aldrig
hørt om byen Kosice som er på størrelse med Århus, men virker mere overvældende
i det kuperede terræn og med vejfletninger i flere etager som i Los Angeles.
Nu kom der igen politi på vejene og jeg fik en billet på 90 kroner for at køre for hurtigt. Sådan noget bør betales på stedet, det er meget dyrere at sende penge fra Danmark til Slovakiet.
Måske er jeg uretfærdig; men jeg synes at landet kendetegnes ved grimme byer og stinkende fabrikker; men der kan selvfølgelig være dejlige steder hvor jeg ikke har været. I hvert fald kørte jeg så hurtigt som politiet tillod til Tjekkiet.
Hos virtuos på hakkebræt
Da
jeg i mørket fandt et logi i skoven i Mähren lige under de slesiske
Tatra-bjerge dumpede jeg lige ind i et tjekkisk værtshus fra gamle dage. Jeg
tror end ikke priserne på spisekortet var ændret de seneste ti år. ½ liter
øl 5 kroner; små retter så som suppe, salater, omeletter eller pålægsfade
var til otte til ti kroner. Middagsretter lå omkring tyve kroner. Kun hvis man
ville have det helt eksklusive kunne det nå op i tredive kroner. Prisen på en
overnatning var femoghalvfjerds kroner.
Det undrede mig at værten var et meget poleret menneske som helst kun talte fransk. Det viste sig han var en international virtuos på strenginstrumentet som i Danmark kaldes hakkebræt som indgår i det vi kalder sigøjnermusik Han lever nu tilbagetrukket som krovært, hvor han hver lørdag og søndag giver koncert med sit ensemble under eget tag.
En ældre mand hjalp til med udenomsarbejde. Han havde før kørt lastbil i rutefart mellem Wien – København og Århus og var meget begejstret for Danmark. – Der er jeg altid blevet behandlet ordentligt, hvis der var problemer kunne de altid løses, og man behøvede aldrig at vente på at der skulle komme en direktør næste dag for at træffe en beslutning. Han havde også malet sit hus med Sadolin-maling og var tilfreds med det nu havde holdt i tyve år. Han glædede sig til at der måske nu ville komme flere danskere som han kunne vise omkring på egnen.
Dette sted ude i den grønne skov tør roligt anbefales. Stedet er ikke moderne; men det burde være moderne at man som her kan sove uden at blive generet af klimaanlæg, muzak eller andre tekniske indretninger som det er svært at finde ud af. Stedet hedder Koliba ”POD HORU” og findes i det østlige Tjekkeiet i 765 55 Dolni Becva. Tlf. 00420 571 647 167, mobil 00420 697 709 601. Jaroslav taler helst fransk.
Den
fortsatte hjemrejse gik gennem Mährens og Bøhmens rullende landskaber med
store udsigter og meget forskelligartede byer. Bl.a. Hradec Kralove hvor
dronning Dagmar af Danmark blev født. Vejene i Tjekkiet er af god
standard uden huller. Vor hjemlige entreprenør, Skanska, er på steder ved at gøre vejanlæggene
endnu større.
Gennem det flade Tyskland prøvede jeg at køre i højre spor af motorvejen med
95-100 km/t hvilket Lupo'en kvitterede med et lavt brændstofforbrug.
Brændstofforbrug
3. april |
Maribor, Slovenien |
Fuld tank |
Tankning |
Liter / 100 km |
Km / Liter |
9. april |
Split, Kroatien |
890 km |
28,2 liter |
3,17 |
31,56 |
12. april |
Banja, Serbien |
757 km |
23,1 liter |
3,05 |
32,77 |
14. april |
Kosice, Slovakiet |
808 km |
29,0 liter |
3,59 |
27,86 |
15. april |
Bautzen, Sachsen |
781 km |
24,8 liter |
3,18 |
31,49 |
16. april |
Klokholm, Fyn |
900 km |
23,9 liter |
2,66 |
37,66 |
|
Total |
4.136 km |
129 liter |
3,12 |
32,06 |
Kørecomputer viser 3,2 Liter pr. 100 km